10 tips om je website te verbeteren tijdens de Corona crisis

De Corona crisis beheerst inmiddels al een week ons land en dat is voelbaar aan alles. Scholen, horeca, evenementen en nog vele andere dagelijkse dingen zijn tijdelijk gesloten. Voor veel ondernemers is het een onzekere tijd en de kans dat je financiële schade oploopt (denk maar aan het cancelen van orders, je zaak moet tijdelijk sluiten of een terugname van aanvragen) is enorm groot.

Misschien is de schade wel zo groot dat de toekomst van jouw bedrijf in gevaar komt. Troost jezelf met de gedachte dat concullega’s ook dezelfde problemen ervaren waar jij tegenaan loopt.

Tijd voor nieuwe kansen!

Zelf zie ik deze tijd als een grote kans om het anders en misschien wel zelfs beter te doen! Voor jouw als ondernemer en website eigenaar heb ik daarom 10 handige tips verzameld waarmee jij je website kunt optimaliseren om uiteindelijk beter gevonden te worden dan de concurrent, inhoudelijk een sterkere (online) presentatie hebt waardoor de kans op een sale of een aanvraag toe zal nemen. Sommige tips zullen je bekend voor komen, maar ik hoop dat je er over het algemeen iets van opsteekt en dat je inziet dat dit een nieuwe kans bied.

10 tips om jouw website te verbeteren:


Tip 1:
Content is EN blijft nog steeds KING!

Ga op je website na of het hele verhaal in wie je bent, wat je doet en wat je aanbied nog klopt. Een bedrijf is dynamisch, je markt veranderd, je klanten of diensten veranderen, maar staat dat ook vermeld op je website?

Weet jij jouw website bezoekers te overtuigen om juist voor jouw te kiezen? Jij bent de specialist die het het beste kan vertellen. Mocht je dit lastig vinden, dan kun je een tekstschrijver inschakelen om de nodige zaken aan te scherpen of onduidelijkheden beter te verwoorden.

En als je zelf schrijft: doe dit altijd in een programma met een spellingscontrole. Spelfouten kunnen je erg duur komen te staan en kunnen er voor zorgen dat potentiële klanten tussentijds afhaken.

Tip 2:
Zorg dat je een oplossing biedt voor je doelgroep

Een veelgemaakte fout (en ja deze maak ik ook nog steeds) is dat je teveel gaat opnoemen wat je zelf kunt bieden. Maar belangrijker is dat je een oplossing biedt voor het probleem voor je doelgroep. Ook is het (vaak) totaal irrelevant hoe je tot het doel komt om je klant te bedienen.

Een reisorganisatie verteld ook niet dat je op Schiphol 2 uur van tevoren moet inchecken en dat je in een goedkoop chartervliegtuig hutjemutje je vakantie bestemming in Spanje bereikt. Nee, een reisorganisatie laat je vakantiebestemming in Spanje zien. De zon schijnt dus dat wordt genieten!

Kortom: treed niet te diep in op details, maar laat vooral het einddoel zien waar je bezoeker naar op zoek is. Zorg voor een onweerstaanbaar aanbod die men niet aan zich voorbij kan laten gaan.

Tip 3:
“Welkom op mijn website” is old fashion

Te vaak kom ik als eerste geweldige zin tegen: “Welkom op mijn website blabladadiebla…” TOTAAL overbodig en vooral wasting lines.. ;) Men is op jouw website beland omdat ze een iets verwachten wat men zocht. Dat je toevallig Pietje heet en dit aanbied is niet de eerste prioriteit!

Beschrijf het liefst in de eerste zin of alinea direct wat men op jouw website kan verwachten. Dat schept duidelijkheid en focus. Bovendien toon je daarmee direct je expertise en zal men jouw zien als de specialist.

Tip 4:
Zorg ervoor dat (WordPress) Yoast SEO goed staat ingesteld

Voor websites die gebruik maken van WordPress is WordPress Yoast SEO de nummer #1 SEO plugin om jouw website en pagina’s te controleren of deze goed staan ingesteld voor zoekmachines als Google, Yahoo en Bing.

Yoast SEO is eenvoudig te installeren en er is een gratis versie beschikbaar voor WordPress. Een belangrijke tool in Yoast is het gedeelte waar je precies kunt instellen wat je wilt wat bezoekers zien als zoekresultaat in de zoekmachines. Uit mijn eigen praktijkervaring weet ik dat je met Yoast SEO echt het verschil kunt maken in je vindbaarheid.

P.s. Als je WordPress gebruikt, stel altijd de “featured image” of de “Uitgelichte afbeeldingen” toe aan je berichten en pagina’s. Hiermee kun je plaatje toevoegen aan de link/URL op het moment dat je deze deelt met socialmedia of Whatsapp.

Tip 5:
Gebruik populaire zoekwoorden in je website

Om je website beter gevonden laten worden is het raadzaam om gebruik te maken van populaire zoekwoorden binnen jouw vakgebied. Verwerk deze populaire zoekwoorden in je content. Om een inzage te krijgen welke zoekwoorden er populair in jouw vakgebied zijn kun je gebruik maken van Google Trends.

Tip 6:
Meten is weten met Google Analytics

Door gebruik te maken van Google Analytics kun je meten hoeveel bezoekers jouw website heeft. Deze cijfers geven onder andere inzicht wij jou bezoekers zijn, waar ze vandaan komen, welke pagina’s zij bezoeken en hoe lang zij op jouw website zitten.

Op basis van deze cijfers kun je precies zien welke pagina’s relevant zijn en welke pagina’s je moet verbeteren om een beter resultaat te halen.

Tip 7:
Zorg dat je website een goede opbouw heeft

Naast een goed verhaal op je website is het ook belangrijk dat het voor je bezoekers logisch is hoe je website is opgebouwd. Met een goed opgebouwde website bedoel ik niet de visuele vormgeving, programmeertaal of systeem waarin je site is opgebouwd, maar de combinatie van tekstbokken, plaatjes, de ruimte van je buttons, de button zelf en de Call to action afgekort als CTA momenten.

Zodra je een overtuigend onderwerp hebt aangesneden is het bijvoorbeeld logisch dat je een bezoeker tot een actie over kunt laten gaan. Stel dat ik een pagina zou hebben waarin ik echt laat zien veel expertise te hebben over een bepaald boek, dan is het een goed moment om gelijk het boek te verkopen of in ieder geval een link aanbieden waar je dat boek kunt aanschaffen.

Kortom: zorg ervoor dat je de bezoeker ergens voor enthousiasmeert en probeer hem daarna tot een x actie te verleiden.

Tip 8:
Stel Whatsapp of Facebook chat in als extra service.

Je ziet ze steeds vaker op websites: Chatboxen rechtsonderin op een website of webshop. Hierdoor kunnen jouw (potentiële) klanten direct contact met je opnemen voor vragen of ondersteuning. Wist je dat dit helemaal niet moeilijk is om in te stellen. Het voordeel is dat het een laagdrempelige manier van communiceren is, maar wel een die zeer effectief is.

Via de website van Quadlayers.com kun je de Whatsapp chatbox licentie aanschaffen vanaf € 15,00 per stuk. Maar mocht je er niet uitkomen, je kunt mij altijd een berichtje sturen of appen.. ;)

Tip 9:
Zorg dat je website responsive en snel is

Het is als het intrappen van een open deur, maar als je website niet op elk apparaat zoals een smartphone, tablet of laptop goed zichtbaar is dan kost het je bezoekers. Meer dan 95% van de bezoeken vinden plaats vanaf een mobiele device. Zorg er voor dat je website goed zichtbaar en leesbaar is.

Zorg er ook voor dat je website een goede inlaadsnelheid heeft. Dit kun je makkelijk zelf testen door de URL van je website in te voeren in Google speedtest. Een goede inlaad snelheid is o.a. belangrijk om er voor te zorgen dat je bezoekers niet voortijdig afhaken (je wilt niet eerst de krant kunnen uitlezen voordat een pagina geladen is). Bovendien telt een snelle website ook mee in de Google ranking/vindbaarheid.

Zo zou je bijvoorbeeld kunnen werken aan je eigen bedrijfsmarketing, je website weer een beetje bijwerken en nalezen of het hele verhaal in wie je wilt zijn of wat ja aanbied nog wel klopt. Ook zou je nog eens goed je algemene voorwaarden of leveringsvoorwaarden kunnen nalopen. En als je het nog beter wilt doen kun je eens goed analyseren of de juiste flow wel in je website zit om potentiële klanten tot een actie over te laten gaan. Hierbij kun je denken aan een aankoop, het achterlaten van gegevens in ruil voor informatie of het aanvragen van een offerte via jouw website.

Timo van Tilburg
Schrijft af en toe over de dagelijkse dingen van een freelance webdesigner.

Blog & Insights

Klanten beoordelen ons:

Webdesigner Hoorn - Project Direct | Webdesign | Website bouwen | Grafische vormgeving | SEO | Hosting | WordPress training | Logo design | SSL Certificaten | Website onderhoud

  • review rating 5  Ik heb Timo leren kennen als een zeer creatieve webdesigner die open staat voor aanvullende ideeën en suggesties. Bovendien een prettige manier van (samen) werken waar de klant voorop staat en afspraken worden nagekomen. Ik zal Timo absoluut aanbevelen!

    thumb Thierry Reus
  • review rating 5  Zeer prettige samenwerking, iemand die met je meedenkt en een geweldige websites kan bouwen.

    thumb Glansrijk Car Detailing